زنجیره موتور سیکلت XRING در مقابل ORING
زنجیر موتور سیکلت و درایو نهایی
مهم نیست که چه نوع هستند، زنجیر موتورسیکلت بخش مهمی از درایو نهایی اکثر موتورسیکلت ها است. آنها نحوه انتقال نیرو از موتور به چرخ عقب هستند.
در هر موتورسیکلتی، موتوری وجود دارد که نیرو را تولید می کند. اکثر موتورسیکلت ها از موتورهای احتراق داخلی استفاده می کنند. با این حال، چند مدل از موتور الکتریکی استفاده می کنند. دور برخی از دوچرخه ها تا 6000 یا 7000 دور در دقیقه می رسد و دوچرخه های اسپرت مدرن می توانند 17000 دور در دقیقه بروند. در هر صورت، چرخش موتور قدرتی را تولید می کند که در نهایت دوچرخه را به حرکت در می آورد.
اگر یک دوچرخه با موتور احتراق داخلی باشد، موتور به گیربکس متصل می شود. به عبارت ساده، این به شما امکان می دهد نسبت چرخش موتور به چرخش چرخ را تغییر دهید. دنده های پایین چرخ ها را آهسته تر اما با گشتاور اضافی حرکت می دهند. دنده های بالا چرخ ها را به سرعت اما با گشتاور بسیار کمتر حرکت می دهند.
گیربکس به مجموعه درایو نهایی متصل است. درایو نهایی قدرت را به چرخ عقب منتقل می کند. نام آن از این واقعیت گرفته شده است که آخرین بخش از قطار محرکه است.
بسته به دوچرخه شما، درایو نهایی ممکن است یک میل محرک، تسمه یا زنجیر باشد. میلهای محرک معمولاً در موتورسیکلتهای BMW، موتورسیکلتهای منتخب هوندا و یاماها و همچنین تعداد کمی دیگر یافت میشوند. کمربندها بیشتر در هارلی دیویدسون استفاده می شوند. زنجیر رایج ترین نوع درایو نهایی و همچنین قدیمی ترین است. زنجیر دور چرخ دنده جلو (شفت شمارنده) که به گیربکس وصل است و چرخ دنده عقب که به چرخ عقب متصل است می پیچند. خوبی زنجیر این است که قوی، مقرون به صرفه و معمولاً راحتترین جایگزین هستند، اما نسبت به سایر گزینهها به توجه کمی نیاز دارند.
X-RING در مقابل زنجیره O-RING: تفاوت چیست؟
همانطور که احتمالا می دانید، زنجیر موتور سیکلت از چندین صفحه پیوندی تشکیل شده است که با پین به یکدیگر متصل می شوند. این یک حلقه منعطف اما بسیار قوی ایجاد می کند که می تواند توسط قطار محرک برای انتقال نیرو به چرخ عقب دوچرخه استفاده شود. برای مدت طولانی، زنجیر به سادگی این ساختار از غلتک ها، صفحات و پین ها بود. به این زنجیره های غیر O-ring گفته می شود. آنها بسیار ساده هستند و به خوبی کار می کنند. با این حال، آنها با روغن کاری چالش هایی دارند. تماس فلز روی فلز زیاد است و روان کننده را نمی توان به راحتی توسط زنجیر نگه داشت. به علاوه، آنها تمایل به به دام انداختن خاک و زباله در اطراف پین دارند. این بدان معنی است که زنجیره نیاز به نگهداری نسبتاً منظم دارد.
راه حل در سال 1971 با توسعه زنجیره O-ring به دست آمد. به طور خلاصه، این نوآوری یک درج لاستیکی بین صفحات پیوند داخلی و خارجی اضافه کرد تا به عنوان مهر و موم برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و زباله، حفظ روغن کاری و کاهش اصطکاک فلز بر روی فلز عمل کند. این به حل بسیاری از مشکلات تعمیر و نگهداری که توسط زنجیره های غیر O-ring تجربه می شود، کمک می کند. اخیراً زنجیره های X-ring به بازار آمده اند. اینها از نظر عملکردی شبیه به زنجیره های O-ring هستند، اما مشخصات درج متفاوتی دارند.
اینها ویژگی های کلیدی هستند:
زنجیر موتور سیکلت O-RING
همانطور که از نام آن پیداست، یک زنجیره O-ring حلقه های O-رینگ لاستیکی را به حلقه های زنجیره اضافه می کند. آنها در اطراف پین ها در بین صفحات پیوند داخلی و خارجی قرار می گیرند. سطح مقطع این حلقه ها به شکل استوانه ای مانند دونات است. حلقه های O خود روان کننده هستند و همچنین به چسباندن روان کننده به حلقه های زنجیره کمک می کنند تا پین ها روغن کاری شوند. علاوه بر این، آنها کثیفی و زباله را از اجزای زنجیره داخلی دور نگه می دارند. هنگامی که کشش اعمال می شود، حلقه های اورینگ صاف تر می شوند و بین صفحات له می شوند.
زنجیر موتور سیکلت O-RING
حدود یک دهه پیش، یک بهروزرسانی در زنجیره O-ring به بازار آمد که به جای آن حلقههای X را ارائه میکرد. مشابه حلقه O، حلقه X گرد است تا بین صفحات و روی پین قرار گیرد. با این حال، تفاوت اصلی طراحی بین این دو این است که سطح مقطع حلقه ها به شکل X است. سطح مقطع X شکل به حلقه ایکس اجازه می دهد در هنگام اعمال کشش بپیچد و در عین حال سطح کوچکتری را حفظ کند. در نتیجه سطوح آب بندی بیشتر، روانکاری بهتر و عملکرد بهتر.
همیشه مهم است که یک زنجیر موتورسیکلت را انتخاب کنید که برای نیازهای مکانیکی دوچرخه شما کار کند. هیچ دلیلی برای خرید زنجیر بهتری وجود ندارد اگر قرار نیست روی دوچرخه شما جا شود. با این حال، اگر می توانید برای مدل وسیله نقلیه خود یکی پیدا کنید، باید به طور جدی از زنجیر X-ring استفاده کنید.
برای اطمینان از اینکه یک زنجیر معین برای دوچرخه شما کار می کند، ایده خوبی است که با استفاده از وب سایتی که می تواند بر اساس مدل فیلتر کند، آنلاین را بررسی کنید. Chaparral Motorsports فقط با نشان دادن قطعات و لوازم جانبی که برای سال، ساخت و مدل سواری شما کار می کنند، به شما کمک می کند این کار را انجام دهید.
انتخاب نوع زنجیره مناسب برای شما
ترتیب نوک زدن عملکرد و هزینه زنجیر موتور سیکلت از پایین به بالا میرود: غیر O-ring، O-ring، سپس X-ring. برای اکثر سوارکاران، نوع زنجیر غیر O-ring واقعاً ارزش در نظر گرفتن ندارد. اگرچه ارزانتر هستند، اما طول عمر آنها بسیار کوتاهتر است و نیاز به تعویض مکرر دارند.
هر دو زنجیر O-ring و X-ring می توانند به لطف روغن کاری بهتر و محافظت در برابر کثیفی، عمر مفید بیشتری را با نگهداری کمتر ارائه دهند. با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا حلقه X ارزش هزینه اضافی را دارد یا خیر.
اینها برخی از مزایا هستند:
مقاوم در برابر تغییر شکل: یک O-ring استاندارد زمانی که برای مدت طولانی بین صفحات فشار داده شود، تمایل به تغییر شکل دارد. برعکس، یک حلقه X شکل خود را بسیار بهتر حفظ می کند.
سطوح آب بندی بیشتر: شکل حلقه X دارای سطوح بیشتری است که می تواند روان کننده را در برابر صفحات و پین ها نگه دارد. علاوه بر این، هنگام فشرده شدن می پیچد. این به آب بندی بهتر روان کننده در مقایسه با O-ring کمک می کند که به سادگی له می شود و کارایی خود را از دست می دهد.
ماندگاری بیشتر: مزایای بالا به این معنی است که زنجیره ایکس رینگ معمولاً بیشتر از همتای حلقه O دوام دارد. برخی از منابع تخمین می زنند که یک زنجیره ایکس می تواند دو برابر سبک O-ring دوام بیاورد. اکثر سوارکاران می توانند حدود 10000 مایل از زنجیره O-ring طی کنند. در حالی که تفاوت واقعی ممکن است از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت باشد، شکی نیست که زنجیره های X-ring می توانند بیشتر دوام بیاورند. این اغلب می تواند سبک X-ring را بیش از ارزش هزینه اضافی کند.
درایو نهایی خود را ارتقا دهید
اکنون که تفاوت بین زنجیر موتورسیکلت را می دانید، ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی باید زنجیر دوچرخه خود را تعویض کنید. دو موقعیت عمده وجود دارد که در آن ارتقاء زنجیره موتور سیکلت ایده خوبی است. ابتدا، اگر زنجیر پاره شده است، باید آن را تعویض کنید. البته، نیازی به استراحت کامل نیست تا زمان تغییر باشد. شما باید به طور مرتب زنجیر خود را بررسی کنید و به دنبال سایش بیش از حد غلتک ها باشید، همچنین باید زنجیر را در پشت چرخ دنده عقب با دور کردن زنجیر از چرخ دنده چک کنید. اگر زنجیر به راحتی کنده میشود و نیمی از دندانه یا بیشتر از چرخ دنده را نشان میدهد – و نمیتوان آن را از طریق تنظیم چرخ در بازو چرخان تنظیم کرد، پس زمان تعویض زنجیر فرا رسیده است.
یکی دیگر از دلایلی که ممکن است به فکر تغییر زنجیر خود باشید این است که بخشی از درایو خود را تغییر می دهید. برای مثال، ممکن است بخواهید نسبت دنده خود را تغییر دهید. بسته به تغییر دنده، ممکن است به یک زنجیر طولانیتر برای تناسب با تنظیمات جدید خود نیاز داشته باشید. اگر میخواهید چرخدنده جلو یا عقب (یا هر دو) را تعویض کنید، همیشه بهتر است زنجیر را تعویض کنید تا اجزای جدید به خوبی در کنار هم قرار بگیرند و با هم سایش کنند.
نصب زنجیر موتور سیکلت جدید
همه این اطلاعات از نظر تئوری عالی هستند، اما اگر واقعا نتوانید زنجیره خود را ارتقا دهید، کاربرد چندانی نخواهد داشت. خوشبختانه، این یک فرآیند نسبتا آسان است. اکثر موتورسواران می توانند این کار را انجام دهند. روند دقیق کمی به زنجیره و تنظیم شما بستگی دارد. بهتر است به دفترچه راهنمای مالک یا دفترچه راهنمای خدمات در مورد نحوه صحیح سرویس، برداشتن و نصب زنجیره خود مراجعه کنید.
بیشتر زنجیرهای دوچرخه خاکی دارای یک پیوند اصلی جداشدنی هستند که می توان آن را جدا کرد و با پیچ راننده نصب کرد. موتورسیکلت های قدرتمندتر دارای یک پیوند اصلی پرچ شده هستند که به کار و ابزار بیشتری نیاز دارد. اگر در نهایت یک زنجیر به سبک پرچ میگیرید، باید به دنبال چیزی مانند زنجیر شکن، پرس و ابزار پرچین Motion Pro باشید. این یک ابزار هر سه عملکرد حذف و نصب صحیح یک زنجیره جدید را انجام می دهد.